Διαχείριση του Άγχους εν μέσω Πανδημίας.

Διαχείριση του Άγχους εν μέσω Πανδημίας.

Μια πρωτόγνωρη πλέον κατάσταση εκτυλίσσεται τις τελευταίες δύο με τρεις εβδομάδες, παγκοσμίως .

Τόσο το συναίσθημα μας όσο και το σώμα μας υπόκεινται σε αυξημένα επίπεδα άγχους και stress , πράγμα που μπορεί μακροπρόθεσμα να οδηγήσει σε κρίσης πανικού, διαταραχή στην φυσιολογική ροή ύπνου , μειωμένη όρεξη ή υπερβολική κατανάλωση φαγητού (υπερφαγία), σε ακραίες περιπτώσεις κατάθλιψη. Αρχικά θα πρέπει να αντιμετωπίσουμε αυτή την προσωρινή πλην νέα κατάσταση δεδομένων την οποία καλείται ο εγκέφαλος μας να επεξεργαστεί . Ωστόσο η παγίδα κρύβεται στην υπερβολή του συναισθήματος και στη διόγκωση της κατάστασης. Για να επιτευχτεί μια ψύχραιμη και συνάμα ρεαλιστική ματιά του εν λόγου ζητήματος θα πρέπει αρχικά να χωρίσουμε ή ακόμα καλύτερα να εστιάσουμε στα θετικά της νέας αυτής κατάστασης που βιώνει το ανθρώπινο συναίσθημα.

 

Θα πρέπει λοιπόν να στρέψουμε το βλέμμα μας στην θετική πλευρά των πραγμάτων όπως:

 

Περισσότερο χρόνο για τον εαυτό μας, τους αγαπημένους μας , τα παιδιά μας τους γονείς μας ,τους φίλους μας και τα κατοικίδια μας.
Η παγίδα που μπορεί να εγκυμονεί εδώ είναι να μην υπάρχουν σαφή όρια ανάμεσα στο ποσοτικό και το ποιοτικό. Ξεκινάμε λοιπόν σχεδιάζοντας τις ώρες της ημέρας και τις κατανέμουμε με τέτοιο τρόπο που να μην επιφορτιζόμαστε συναισθηματικά με αρνητικό φορτίο. Έρευνες έχουν δείξει ότι τα άτομα τα οποία παρακολουθούν την πρωινή ζώνη ενημέρωσης έχουν μεγαλύτερα επίπεδα stress απ ότι τα άτομα τα οποία το πρωί υιοθετούν μια συνήθεια διαφορετική όπως πχ να ακούνε μουσική αντί να βλέπουν ειδήσεις. Αν η κατάσταση μας επιβάλλει την κατ οίκον εργασία , καλό θα ήταν να δημιουργήσουμε έναν χώρο που νοητά δεν θα ανήκει στο time zone του σπιτιού . Αυτό μπορεί να επιτευχθεί με μικρές αισθητικές παρεμβάσεις και με την ειλικρινή κατανόηση των αναγκών μας αν θέλουμε τα υπόλοιπα άτομα( παιδιά , σύζυγος ,γονείς ,συγκάτοικος κλπ) να έχουν επαφή με εμάς ή όχι εν ώρα εργασίας.

 

Υιοθετούμε την γυμναστική σωματική (επιτόπιων βάδην, push ups, squat κλπ) ή πνευματική (σταυρόλεξο , Sudoku, σκάκι , gaming) ή έναν εναλλακτικό τρόπο άσκησης όπως η yoga και ο χορός συνδυάζοντας ταυτόχρονα πνευματική και σωματική άσκηση . Η ενασχόληση μας είτε εμβόλιμα ή κατόπιν προσχεδιασμένου πλάνου βοηθάει στην παραγωγή ενδορφινών , στην αύξηση της σεροτονίνη που ευθύνονται για την θετική και ευχάριστη δημιουργική σκέψη.

 

Αναπτύσσουμε μια δεξιότητα που χρόνια κρυβόταν στο χρονοντούλαπο μας . Δεν είναι λίγες οι φορές που λέγαμε μακάρι να είχα τον χρόνο να ασχοληθώ με την ζωγραφική , την φωτογραφία , την εκμάθηση ενός μουσικού οργάνου , το gaming , την μαγειρική , το διάβασμα ενός βιβλίου , την ανάπτυξη μιας διαδικτυακής δεξιότητας ένα block στο internet ή η νέα μόδα you tubers . Είναι ένας έξυπνος τρόπος να διατηρήσετε επαφή τόσο με άτομα οικεία προς εσάς όσο και στην δημιουργία νέων διαδικτυακών φίλων με κοινές απόψεις και δραστηριότητες (τεχνολογία , περιβάλλον, επιστήμη κλπ)

 Μαθαίνουμε να τρώμε σωστά , να ενυδατωνόμαστε με πολλά υγρά , φρέσκα φρούτα και φυσικούς χυμούς κάτι που στην μέχρι πρότινος κατάσταση που βιώναμε λόγο χρόνου δεν φροντίζαμε σωστά την διατροφή μας.

 

Η έκθεση στον ήλιο στο μπαλκόνι μας είτε στον κήπο μας όταν ο καιρός το επιτρέπει βοηθάει τον οργανισμό στην παραγωγή ενδορφινών , κορτιζόλης , σεροτονίνης και βιταμίνης D που ευθύνονται για το βιολογικό ρολόι (ύπνο , διάθεση και όρεξη ). Τηρώντας τους βασικούς κανόνες ατομικής υγιεινής προφυλάσσουμε τους εαυτούς μας όχι μόνο σε περιπτώσεις καραντίνας αλλά και σε μια έρρυθμη καθημερινότητα .

Φροντίζουμε να έχουμε τακτική επαφή με αγαπημένα μας πρόσωπα μέσω video ή τηλεφωνικών κλήσεων μαθαίνοντας νέα της καθημερινότητας τους και δείχνοντας τους το ενδιαφέρον μας χωρίς να εστιάζουμε στο Covid-19 .

 Παρακολουθούμε και ενημερωνόμαστε για τις εξελίξεις 20 με 30 λεπτά ημερησίως φιλτράροντας την πληροφορία (fake news)

 

Τζαγκαράκης Δημήτρης
Σύμβουλος Ψυχικής Υγείας
Cyprus University

 

 

επιστροφή στην κορυφή

Social & Info

Τμήμα σύνταξηςnotosnet@gmail.com

Διαφημιστικο τμημαinfo@acp.gr

Επικοινωνία: 698 086 3098 

 

Δείτε τη σελίδα μας στο Facebook: 

www.facebook.com/notosnet.gr

Ακολουθήστε μας στο Twitter: 

www.twitter.com/notosnet

Ακολουθήστε μας στο Instagram:

www.instagram.com/notosnet.gr

Δείτε τη σελίδα μας στο YouTube: 

www.youtube.com/NotosNet

Διάφορα

Πληροφορίες

Ο ιστότοπός μας χρησιμοποιεί cookies.

Ορισμένα από αυτά είναι απαραίτητα για τη λειτουργία μας και άλλα μας βοηθούν να παρέχουμε το μέγιστο των υπηρεσιών μας. Επιλέξτε εσείς ποια cookies αποδέχεστε, τα οποία μπορείτε να αλλάξετε οποιαδήποτε στιγμή.